november 16, 2021

Coronatiden medför att allt fler tränar och vistas utomhus

Har du upptäckt tjusningen med friluftsliv under coronatiden? Då är du inte ensam. Under den snart två år långa pandemin har allt fler börjat tillbringa tid utomhus. Sett i ett folkhälsoperspektiv finns det många hälsofördelar med utomhustiden. Den innebär nämligen frisk luft, D-vitamin och rörelse. Men det allt vanligare friluftslivet har också medfört att skadorna ökar.

När man rör sig i naturen kan det ju vara så att ny terräng lockar, bokstavligen. Kanske känner du själv igen dig i hur du avvikit från stigar, gått rakt ut i det fria? Med detta följer en ökad risk för att trampa snett och stuka sig, eller att man ramlar och slår sig. Ökad rörelse kan även medföra belastningsskador, såsom när man promenerar eller springer dagligt långa sträckor.

Det finns enkla medel för att förebygga och behandla skador, läs mer här och glöm inte bort att nyttan många gånger överväger skaderisken. Bara en så vardaglig sak som att gå ett varv genom parken, se ett träd och höra fågelkvitter kan öka välbefinnandet för resten av dagen. För att då inte tala om hur gott rörelse känns rent fysiskt, när musklerna och lederna sträcks ut och smörjs.

Så många fler svenskar tränar och vistas mer i naturen

I en artikel på Sveriges Radio presenteras statistik över svenskarnas frilufts- och träningsvanor under pandemin. Tre av tio har sagt att de vistas mer utomhus och två av tio att de tränar mer, enligt en undersökning i samarbete med Novus. Hur och vad svenskarna gör under utomhusvistelserna varierar, förstås. Somliga tar en kort promenad i solnedgången medan andra cyklar i skogsterrängen, läs om det här för att se om du känner igen dig i de nya vanorna.

När möjligheterna att resa utomlands begränsats har många svenskar vänt blicken mot förutsättningarna att resa i Sverige i stället. Sällan har de svenska fjällen varit med om en sådan turisttillströmning sommartid som de varit under pandemin. Fjällvandring har ökat drastiskt i popularitet. Även ovana vandrare har vågat ge sig ut på fjällen. Det här är ytterligare ett exempel på hur belastnings- och skaderisken under utomhusvistelserna har skjutit i höjden.

Tänk därför på att ha med dig rätt utrustning och att visa kroppen extra omsorg. Skulle du ådra dig någon form av skada finns mycket bra hjälp att få. Ja, även mot så lindriga skador som sträckning och hälsporre. Rådfråga ditt apotek, din vårdcentral och/eller vänd dig till en specialist på idrottsskador. Det är alltid bäst att kolla en extra gång.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: